مقاله

تحقیقات بازار چه نتایجی به همراه خواهد داشت ؟

تحقیقات بازار

تحقیقات بازار به معنی جمع‌آوری اطلاعات در مورد مخاطبان هدف و بازار هدف است. درواقع یکی‌ از استراتژی‌ها در کسب و کار است که به یک شرکت اجازه میدهد تا بازار هدف را کشف کند و نظرات و سایر بازخورد مصرف کنندگان را درباره علاقه خود به محصول یا خدمات به دست آورد. نیازهای بازار را برای ارائه‌ی یک محصول مناسب درک کنید.
تحقیقات بازار به عنوان فرایند ارزیابی امکان سنجش محصول یا خدمات جدید، از طریق تحقیق به طورمستقیم با مصرف کنندگان تعریف شده را می‌دهد. این روش به سازمانها یا مشاغل اجازه می‌دهد بازار هدف خود را کشف کنند، نظرات را جمع آوری و مستند سازی کرده و تصمیمات آگاهانه ای بگیرند. تحقیقات در بازار هدف می تواند مستقیماً توسط سازمانها یا شرکتها انجام شود و یا می تواند توسط آژانس هایی که در این فرآیند تخصص دارند ، خارج شود.
روند تحقیقات بازار می‌تواند از طریق بکارگیری نظرسنجی‌ها ، تعامل با گروهی از افراد که به عنوان نمونه انجام مصاحبه و سایر فرآیندهای مشابه شناخته می‌شوند، انجام شود.

هدف تحقیقات بازار

هدف اصلی انجام تحقیقات در بازار، درک یا بررسی بازارهدف مرتبط با یک محصول یا خدمات خاص، تصمیم گیری درمورد واکنش مخاطبان به یک محصول یا خدمات است. موفقیت در هر کسب و کار، درک نیازمندی مشتریان و سپس ارائه خدمات سودمند به مشتریان برای رفع نیازمندی‌ها است.

نتایج مهم تحقیقات بازار

تحقیقات بازاربدون شک تحقیقات بازار نتایجی در پی دارد که به نفع کسب و کار شما است و باعث می‌شود تصمیمات درست ومناسبی بگیرید. در ادامه چند نتیجه مهم تحقیقات بازار را ذکر می‌کنیم، تحقیقات در بازار باعث می‌شود:

  1. نیازمندی‌ها و فرصت‌های نهفته‌ی بازار را شناسایی کنید.
  2. کمتر درفعالیت‌های خود ریسک کنید.
  3. مشکلات جدی بازار را شناسای کنید.
  4. رقبای خود را بشناسید و از وضعیت آن‌ها اطلاع پیدا کنید.
  5. مشتری‌ها ی فعلی خودرا بهتر بشناسید.
  6. شناسایی بخش‌بندی‌های وجود در بازار
  7. بررسی میزان رضایت‌مندی فعالان بازار
  8. بررسی ثرمایه‌گزاری لازم برای ورود به یک بازار
  9. بررسی تاثیرات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بر یک بازار
  10. و …

 

3فاز اصلی تحقیقات بازار

برنامه ریزی برای تحقیقات بازار

برای اینکه از تحقیقات خود بهترین نتیجه و بازخورد را بگیرید باید با یک برنامه‌ریزی صحیح پیش بروید. برای شروع می‌توانید سؤال‌های زیر را از خود بپرسید:

  1. آیا بازار به محصول من نیاز دارد؟ یا آیا محصول من در بازر مشتری خواهد داشت؟
  2. آیا محصولی که می‌خواهم در بازار ارائه دهم نیازهای بازر را برآورده می‌کند؟
  3. آیا قیمتی که برای محصولنم در نظر گرفته‌ام با توجه به شرایط بازار برای رقابت منصفانه است؟
  4. به دنبال چه داده‌ای برا تحقیق در بازار هستم؟

جمع‌آوری داده‌ها برای تحقیقات بازار

هیچ کسب و کاری بدون شناخت از بازار، مشتری‌ها و محصولاتی که می‌خواهد در بازار ارائه شود، به نتیجه نمی‌رسد و موفق نمی‌شود. اگر می‌خواهید موفق شوید باید رقبای اصلی خود را بشناسید. بعد از برنامه‌ریزی باید سراغ جمع‌آوری داده‌ها بروید و از دو طریق برای این کار اقدام کنید:

  • تحقیق کیفی: در این روش معمولا با استقاده از پرسیدن سؤال‌های تشریحی که از افراد پرسیده می‌شود، اطلاعات جمع‌آوری می‌شود و بر روی حجم کمتری از داده‌ها انجام‌می شود و به تحلیل زیادی نیاز دارد.
  • تحقیق کمی: در این روش داده‌ها از طریق پرسشنامه‌های چندگزینه‌ای به دست می‌آیند و به‌راحتی قابل اندازه‌گیری و مقایسه هستند. در واقع این روش با استفاده از محاسبات ریاضی روی حجم زیادی از داده‌ها انجام می‌شود.
تحقیقات دو نوع اصلی دارد

اولیه: تحقیق اولیه اطلاعاتی را شامل می شود که خودتان باید درمورد محصولات خود جمع‌آوری کنید.

ثانویه: در تحقیق ثانویه، اطلاعات و داده‌‌هایی که قبلا توسط افراد دیگر جمع‌آوری شده است را برای بررسی بازار و رقبای خود استفاده می‌کنند.

تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده

مهم‌ترین قسمت تحقیقات بازار قسمت تحلیل داده‌ها است که با استفاده از روش SWOT است، که به شما کمک می‌کند تا با نقاط ضعف و قوت و فرصت‌ها و تهدیدهای بازار آشنا شوید.
اشتباهات رایج در تحقیقات بازار که باعث تصمیم‌گیری اشتباه می‌شود:

  • فقط استفاده از تحقیق ثانویه
  • استفاده از اطلاعات موجود درسایت‌ها
  • استفاده از نظرات دوستان و آشنایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − سیزده =